Siewert Heynsius |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Siewert Heynsius
(1603-1652) AETATIS SVÆ 5 ANNO 1609, (vroeger abusievelijk "Riewert"), jongensportret met paard, "het conterfeitsel van Neef Semeyn
doe hij een kint was, voerende een paert aan den toom" (aantekening van mr J.: de Vries van Doesburgh: "uit Stichting Snoeck van Loosen XVIII, dit is
Riewert Roodvelt, gezegd
Semeijns, geb 1605), nalatenschap J.M. de Vries zie
catalogus 1849 restauratie
04-01-71 N.Pappenheim-Luitwieler ƒ 438,90 Geschonken
aan de Stichting door Mr Th. op 23-04-1966 tentoonstelling
Zuiderzeemuseum 1990 R.E.O. EKKART: Literatuur:Van Arkel en
Weissman 1891 p 117; Moes dl II nr
7146; Buyskes 1907,
afb; Ekkart 1990 nr 17 Herkomst: vererving tot in de
achttiende eeuw onzeker, vanaf Dirk Semeyn van Loosen (1696-1757), Dirk Elias van Loosen
(1738-1812), Cornelia Petronella van Loosen
(1772-1846) echtgenote van Samuel Snouck op haar dochter Margaretha Maria
Snouck van Loosen (1807-1885). Nalatenschap Johanna
Margaretha de Vries: zie catalogus 1849. Na haar kinderloos overlijden uit haar
nalatenschap gekocht door Mr J. de Vries van Doesburgh, door Mr Th. Semeijns
de Vries van Doesburgh ondergebracht in de Stichting Verzameling Semeijns de
Vries van Doesburgh. Op een etiket op de achterzijde
"het conterfeitsel van Neef Semeyn doe hij een kint was,
voerende een paert aan den toom" (deze
aantekening is vermoedelijk afkomstig van Dirck Semeyn van Loosen) Aantekening van Mr J de Vries van
Doesburgh "uit Stichting Snouck van Loosen
XVIII "dit is Rieuwert Rootvelt
gezegd Semeyns geb 1605 Het portret is nog niet met zekerheid geidentificeerd. De oude identificatie als Rieuwert Dircksz Roodtvelt, de broer van Simon Dircksz
Semeyns klopt in elk geval niet, want die was iets
jonger. De mogelijkheid bestaat dat hier Sieuwert Heynsius (1603-1652),
de vader van Elia Heynsius is afgebeeld. Het schilderij neemt een
aparte plaats in onder de kinderportretten van Jan Claesz. Het is het enige
portret van zijn hand van een kind met een dwergpaardje, een portrettype dat
in de eerste helft van de zeventiende eeuw in de kop van Noord-Holland enige
populariteit heeft genoten. Het stuk uit 1609 is het vroegst bekende
voorbeeld van dit type en sommige latere schilderijen zijn ongetwijfeld onder
invloed van dit voorbeeld ontstaan. Het paardje is zeer rijk getuigd.
|
|
|
Jan
Claesz., eiken
paneel met ivoren pennetjes aan elkaar, 100,5 x 70 cm, |
|
|
|
|