|
|
Hellingbeurt 2004
De
schilder vond het wel een leuk experiment en heeft er vier lagen opgesmeerd.
Het craqueleert een beetje waar er nog koolteer
onder zit, maar we zijn het er over eens dat dat
geen kwaad kan. Prachtspul,
ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft, maar het ziet er zeer professioneel
uit. Op de foto hierboven hangen de ankers klaar om geschilderd te worden.
|
Neptunus werf Aalst
(Gld)
Met
niet al te slecht weer zouden we het schip op de helling zetten. Het
liep even fout, laatste hellingwagen liep uit de rails en de kettingen die
hem aan de middelste wagen verbonden, braken. Je ziet op deze foto, de
richtpaal van de laatste wagen uit het lood staan. Geen
moment paniek bij de werfbaas, Wim van Kessel in deze zorgelijke toestand. Ik zei, ‘nou moeten
we de schilder afbellen’; ‘heb ik al gedaan’. Er
kwam een enorme kraan en een duiker aan te pas om de zaak weer recht te zetten. De
man in het oranje pak is de eigenaar van het duikbedrijf, en het jongetje is
zijn zoon. Maar, hier liggen we dan toch droogEigenwijs
had ik besloten dat er zeescheepsverf op moest.
Jotun. Als
je het schip op de kant ziet, geloof je niet dat het twee meter steekt. Ik
heb het nagemeten, van hak tot waterlijn is iets meer dan twee meter. |
De
schroef moet ooit afgeslepen zijn om in een straalbuis te passen die inmiddels verwijderd is, en meet nu 1,40 meter.
Daarnaast
zie je de koelpijpen van de hulpset.